Γενικά

“Aποκάλυψη Τώρα: Final Cut”: Πανελλήνια αποκλειστική προβολή στις Νύχτες Πρεμιέρας

Tο αξεπέραστο «Αποκάλυψη Τώρα» του Φράνσις Φορντ Κόπολα συμπληρώνει 40 χρόνια από την πρώτη του προβολή και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας παρουσιάζει το τελικό cut της εμβληματικής ταινίας, με την εντυπωσιακή ψηφιακή αποκατάσταση που πραγματοποίησε πρόσφατα ο δημιουργός του

Το 1979, ο Φράνσις Φορντ Κόπολα βγήκε αλώβητος από την κινηματογραφική κόλαση του Βιετνάμ, κόντρα σε κάθε είδους δυσκολίες που θα μπορούσαν να του στοιχίσουν ακόμη και τη ζωή του. Παρουσίασε το «Αποκάλυψη Τώρα», την ταινία που «δεν κατέγραφε τον πόλεμο στο Βιετνάμ, αλλά ΗΤΑΝ ο πόλεμος του Βιετνάμ» όπως συνήθιζε να λέει εμφατικά ο ίδιος, κλείνοντας μια δεκαετία δουλειών τεράστιου μεγέθους και σημασίας για το αμερικανικό σινεμά.

Το 2001, ο σκηνοθέτης πρόσθεσε 49 λεπτά από το πλούσιο ανεκμετάλλευτο υλικό που είχε τραβήξει τότε παρουσιάζοντας το «Apocalypse Now: Redux», μια νέα εκδοχή της ταινίας. Τα δύο αυτά μοντάζ συγκρίθηκαν πολλές φορές στο παρελθόν, με αρκετούς να τάσσονται υπέρ της άποψης ότι το πρώτο φιλμ έχει κόψει αρκετό υλικό και το δεύτερο είναι υπερβολικά μεγάλο. Αυτό δήλωσε φέτος και ο ίδιος ο σκηνοθέτης, λέγοντας πως θα προτιμούσε μια εκδοχή που θα βρίσκονταν χρονικά κάπου ανάμεσα στις δυο προηγούμενες. Και έτσι εγένετο «Apocalypse Now: The Final Cut».

Με την ευκαιρία της 40ης επετείου από την πρώτη προβολή της ταινίας, o Κόπολα επέστρεψε στο φιλμ του, επέβλεψε από την αρχή την αποκατάστασή του σε 4Κ και επεξεργάστηκε ξανά τον ήχο με σκοπό να παραδώσει μια τελική μορφή που πλέον τον καλύπτει ολοκληρωτικά. Το «Apocalypse Now: Final Cut» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, πριν λίγο καιρό, στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα.

Η ταινία κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών του 1979 και ήταν υποψήφια σε 8 κατηγορίες στα Όσκαρ της επόμενης χρονιάς, κερδίζοντας τελικά αυτά της Φωτογραφίας (Βιτόριο Στοράρο) και του Ήχου.

Το 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, συνεχίζοντας την παράδοση να επανασυστήνει στο κοινό τα σπουδαιότερα φιλμ της κινηματογραφικής ιστορίας στην καλύτερη δυνατή ποιότητα, θα παρουσιάσει με υπερηφάνεια, και σε πανελλήνια αποκλειστικότητα, τη μία και μοναδική κινηματογραφική προβολή του «Final Cut».

Apocalypse Now

Το Apocalypse Now, πρόκειται για την επιτομή της Αμερικάνικης πολεμικής ταινίας, καθότι αποτυπώνει όλη την τρέλα και παράνοια του πολέμου του Βιετνάμ και εσωτερικά και εξωτερικά. Ο Φράνσις Φόρντ Κόπολα, λίγο μετά τους εκπληκτικούς δυο πρώτους Νονούς, φτιάχνει την τελειότερη πολεμική ταινία που έχει γυριστεί μέχρι σήμερα τουλάχιστον. Ένα αριστούργημα που σήμερα είναι πιο επίκαιρο όσο ποτέ.

Ο βετεράνος Λοχαγός του Βιετνάμ και των ειδικών δυνάμεων Benjamin Willard βρίσκεται σε άδεια και προσπαθεί να συνέλθει από την τελευταία του αποστολή. Ο στρατός γνωρίζοντας πως η προσωπική του ταραχή τον έχει οδηγήσει στη λήψη κάποιων “αμφισβητούμενων” αποφάσεων (συμπεριλαμβανομένου και του φόνου ενός εφόρου), του αναθέτει να βρει και να δολοφονήσει τον αινιγματικό Συνταγματάρχη Kurtz, που έχει λιποτακτήσει στη ζούγκλα, μαζί με μια ομάδα ανδρών-πιστών του, στις παρυφές του Βιετνάμ και της Καμπότζης. Όσο διαρκεί το ταξίδι, ο Willard θα προσπαθήσει να μπει στην ψυχολογία του Kurtz, ενός υποδείγματος στρατιωτικού με τεράστια ψυχικά αποθέματα, που για άγνωστους λόγους αποσκίρτησε από την ιεραρχία και προέβη σε “ακαταλόγιστες” κατά το στρατό πράξεις.

Apocalypse Now

Ο Κόπολα εστιάζει στα αντιπολεμικά μηνύματα του, αλλά παράλληλα με έντονες σκηνές τονίζει την φρίκη του πολέμου και την εσωτερική τρέλα όλων αυτών που συμμετέχουν. Θέλει μεγάλη μαεστρία να το κατορθώσεις αυτό και σίγουρα ο Κόπολα το κατάφερε και με το παραπάνω. Ο τελειομανής σκηνοθέτης με τα εξαιρετικά του σκηνικά αποτύπωσε όλα όσα σε μια δύσκολη εποχή πολλοί ήθελαν να πουν, αλλά δεν μπορούσαν.

Συν τοις άλλοις, εκτός από την παραφροσύνη, εστιάζει και στην παραπληροφόρηση που επικρατούσε στην διάρκεια του πολέμου, μη διστάζοντας παράλληλα να ασκήσει και έντονη κριτική στην Αμερική και την τάση υπέρμετρου πατριωτισμού που υπήρχε, καλύπτοντας όλα τα υπόλοιπα. Όσο περνάει μάλιστα η ώρα, ο σουρεαλισμός αρχίζει και εμφανίζεται κάνοντας την ταινία ακόμα πιο δυσβάσταχτη βέβαια και όλο και πιο μεγάλο αριστούργημα.

Βέβαια σε αυτό βοηθάει και το καταπληκτικό κάστ αποτελούμενο από τον τεράστιο Μάρλον Μπράντο, ο οποίος είναι τρομακτικός με την τρέλα που κουβαλάει στον ρόλο του, τον Μάρτιν Σίν στον πρωταγωνιστικό ρόλο να δίνει έναν ακόμα σπουδαίο ρόλο (ήταν σε δαιμονιώδη φόρμα εκείνο το διάστημα) και τους Ρόμπερτ Ντιβάλ, Λόρενς Φίσμπερν και Ντένις Χόπερ να πηγαίνουν με αυτόματο πιλότο. Οι σκηνές που Μάρτιν Σιν και Μάρλον Μπράντο βρίσκονται μαζί και συνομιλούν είναι σκηνές ανθολογίας και από τις ιστορικότερους διαλόγους στην ιστορία του κινηματογράφου.

Apocalypse Now

Oι τελευταίες λέξεις που προφέρει ο συνταγματάρχης Κούρτς λίγο πριν πέσει νεκρός από το χέρι του λοχαγού Γουίλαρντ είναι “The Horor! The Horor!”. Και η φρίκη είναι ορατή. Η εικόνα μιας ζούγκλας που αχνίζει, παραδομένης στην παραφροσύνη και στο θάνατο. “Τhis is the end”, τραγουδούν οι Doors και η τελετουργική, απόκοσμη μουσική, δεν αφήνει κανένα περιθώριο διαφυγής. Βρισκόμαστε στον πάτο του κόσμου, στην καρδιά του σκότους, Βιετνάμ 1968.

Το φετινό πλήρες πρόγραμμα του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας θα ανακοινωθεί στη Συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2019, στον πολυχώρο του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η επετειακή 25η διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί από τις 18 έως τις 29 Σεπτεμβρίου 2019.

YellowRadio.gr

Yellow Radio FM 101.7, το ραδιόφωνο στην πρώτη γραμμή της ενημέρωσης! Το ραδιόφωνο που τολμάει να συγκρουστεί!
Back to top button