Αστυνομικοί καταγγέλλουν τον πυροβολισμό κατά του 16χρονου: «Τέτοιες ενέργειες μας εκθέτουν στην κοινωνία και διεθνώς»
«Πολύ σοβαρό θεσμικό ζήτημα της αστυνομικής αυθαιρεσίας», χαρακτηρίζουν το περιστατικό.
Σε μια πολύ σαφή ανακοίνωση καταδίκης της ενέργειας του συναδέλφου τους να πυροβολήσει τον 16χρονο Κώστα Φραγκούλη, εξέδωσε η Δράση Αστυνομικών για τα Δικαώματα του Ανθρώπου.
Σε μια ιδιαίτερα εκτενή, αλλά και αιχμηρή ανακοίνωση, η ομάδα των αστυνομικών που υπογράφει την ανακοίνωση τονίζει ότι το περιστατικό καταδεικνύει «το πολύ σοβαρό θεσμικό ζήτημα της αστυνομικής αυθαιρεσίας».
Οι αστυνομικοί εξηγούν ότι με βάση τα αστυνομικά εγχειρίδια, αλλά και τη σχετική νομοθεσία δεν δικαιολογείται η χρήση όπλου στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει ήδη γνωστά σχετικά με τις συνθήκες που συνέβη το περιστατικό.
Όπως αναφέρουν, «η Δράση Αστυνομικών αποστρέφεται και καταδικάζει τέτοιες ενέργειες που μας εκθέτουν στην κοινωνία και διεθνώς και δεσμεύεται στο άμεσο μέλλον να αναλάβει σοβαρές δράσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου της Αστυνομικής αυθαιρεσίας ως θεσμικό πρόβλημα σε ένα ευνομούμενο Κράτος Δικαίου, ενώ κάνουν λόγο και για φαινόμενα «αντιτσιγγανισμού», χαρακτηρίζοντας την κοινότητα των Ρομά, ως ευάλωτη κοινωνική ομάδα.
Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση της Δράσης Αστυνομικών:
Η Δράση Αστυνομικών για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου εκφράζει την αγανάκτησή της και ζητά να ληφθούν επιτέλους σοβαρά μέτρα αντιμετώπισης της εντεινόμενης αστυνομικής αυθαιρεσίας.
Ποινική δίωξη για απόπειρα ανθρωποκτονίας με ενδεχόμενο δόλο και εκτέλεση παράνομου πυροβολισμού ακινητοποίησης ή εξουδετέρωσης, ασκήθηκε εις βάρος του ‘’αστυνομικού’’ που πυροβόλησε εναντίον του 16χρονου Ρομά στη διάρκεια καταδίωξης, με αποτέλεσμα να τον τραυματίσει σοβαρά. Σεβόμενοι το τεκμήριο αθωότητας στεκόμαστε μόνο στα προφανή και όσα έγιναν επίσημα γνωστά.
Άλλο ένα περιστατικό που μαζί τα υπόλοιπα καταδεικνύουν το πολύ σοβαρό θεσμικό ζήτημα της αστυνομικής αυθαιρεσίας. Ο καθένας μπορεί να διαβάσει τις εκθέσεις των διεθνών οργανισμών, καθώς και τα στατιστικά στοιχεία και να διαπιστώσει τη σοβαρότητα του προβλήματος.
Τίποτα δεν είναι μεμονωμένο όταν μιλάμε για έναν Αστυνομικό που πυροβολεί παράνομα θέτοντας άσκοπα σε κίνδυνο τη ζωή πολιτών και μαζί με τον διάχυτο στη κοινωνία αντιτσιγγανισμό που εμφιλοχωρεί στις έκνομες ενέργειες του, τότε μιλάμε για σοβαρό θεσμικό ζήτημα εγκληματικής αστυνομικής αυθαιρεσίας με ρατσιστικά χαρακτηριστικά.
Ας είμαστε σαφής, σύμφωνα με το Ν. 3169/2003, όπως τροποποιήθηκε με το Ν.4937/2022 «Οπλοφορία, χρήση πυροβόλων όπλων από αστυνομικούς, εκπαίδευση τους σε αυτά και άλλες διατάξεις» ο αστυνομικός επιτρέπεται κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του να προτάσσει το πυροβόλο όπλο μόνο εφόσον συντρέχει κίνδυνος ένοπλης επίθεσης σε βάρος αυτού ή τρίτου. Η χρήση του όπλου από Αστυνομικό για εκφοβιστικό πυροβολισμό ή πυροβολισμό κατά οχήματος, που ενέχει κίνδυνο τραυματισμού επιβαίνοντος προσώπου, επιτρέπεται μόνο υπό τις προϋποθέσεις που ισχύουν για το πυροβολισμό ακινητοποίησης και μόνο αν αυτό απαιτείται, ήτοι για τη σύλληψη καταδιωκομένου που καταλαμβάνεται να τελεί επ’ αυτοφώρω κακούργημα ή πλημμέλημα, μόνο εφόσον αντιδρά στη σύλληψή του και υπάρχει άμεσος κίνδυνος να κάνει χρήση όπλου.
Επίσης, ο πυροβολισμός ακινητοποίησης ή εξουδετέρωσης απαγορεύεται, εφόσον υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να πληγεί τρίτος από αστοχία ή εξοστρακισμό του βλήματος, καθώς και εναντίον ανηλίκου, αλλά και εναντίον προσώπου που τρέπεται σε φυγή.
Τα αστυνομικά εγχειρίδια είναι επίσης σαφή, δεν πυροβολούμε ποτέ κινούμενοι σε μια καταδίωξη.
Σε όλα τα παραπάνω έρχεται να προστεθεί ο διάχυτος στη κοινωνία αντιτσιγγανισμός που παραβλέπει τις έκνομες ενέργειες του Αστυνομικού σύμφωνα με τα πραγματικά περιστατικά που έγιναν επίσημα γνωστά και προσπαθεί να κανονικοποιήσει, αν όχι να νομιμοποιήσει την εγκληματική ενέργεια του Αστυνομικού.
Ο Αντιτσιγγανισμός πλήττει την ελληνική κοινωνία και αποτελεί μια επαχθή μορφή ρατσισμού που εκδηλώνεται κατά των Ρομά με λόγο, πράξεις και παραλείψεις και στηρίζεται σε συγκεκριμένα αρνητικά στερεότυπα και προκαταλήψεις από τις οποίες και ενισχύεται, οδηγώντας σε συγκεκριμένες συμπεριφορές που πλήττουν άμεσα ή έμμεσα τους Ρομά. Επίσης, αποτελεί μια ιδεολογία που στηρίζεται στην φυλετική υπεροχή, μια μορφή θεσμικού ρατσισμού και διάκρισης που εκδηλώνεται, μεταξύ άλλων, μέσω της βίας, της ρητορικής μίσους, της εκμετάλλευσης και του στιγματισμού των Ρομά από τους υπόλοιπους.
Οι Ρομά όμως πληρούν όλα τα χαρακτηριστικά που τους καθιστούν ευάλωτη κοινωνική ομάδα, αφού έχουν περιορισμένη ή καθόλου πρόσβαση σε κοινωνικά και δημόσια αγαθά, δυσκολεύονται ή αδυνατούν σε πολλά επίπεδα και σε διάφορους τομείς να έχουν ποιότητα ζωής (π.χ. στέγη, εργασία, ικανοποιητικό εισόδημα, εκπαίδευση, ιατρική περίθαλψη, κοινωνική ασφάλιση κ.ά.), αδυνατούν αποτελεσματικά να απολαύσουν τα ανθρώπινα δικαιώματά τους και διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο παραβιάσεων και πολλαπλών διακρίσεων.
Η ελληνική πραγματικότητα καταδεικνύει:
1. Την υψηλή εγκληματικότητα από Ρομά, ιδιαίτερα σκληρή σε περιοχές με γκέτο Ρομά.
2. Την αποτυχία εφαρμογής της Κοινοτικής/διαπολιτσμική Αστυνόμευση, του θεσμού «Αστυνομικός της Γειτονιάς» και αντιδράσεις στη πρόσληψη Ρομά ως Αστυνομικούς.
3. Τον υψηλό αριθμό καταγγελιών που οδηγούν σε πειθαρχικές και ποινικές καταδίκες των Αστυνομικών.
4. Τις έρευνες που έχουν αποδείξει την κακομεταχείριση αστυνομικών σε Ρομά που περιλαμβάνουν ύβρεις, αυθαίρετους ελέγχους και προσαγωγές, άσκηση υπέρμετρης βίας κατά τη σύλληψη ή και κράτηση, αδιαφορία έρευνας καταγγελιών σε βάρος Ρομά.
5. Επίσης, ο Οργανισμός Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε. με έρευνες έχει αποδείξει το υψηλό επίπεδο αρνητικών στερεοτύπων και προκαταλήψεων σε βάρος Ρομά. Βέβαια η ίδια έρευνα μιλάει για πολύ μικρότερα ποσοστά σε σχέση με άλλους αστυνομικούς οργανισμούς.
Παρά τα υπαρκτά προβλήματα μεταξύ Αστυνομίας και Ρομά υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης με συγκεκριμένες προτάσεις:
1. Πολιτικές ενσωμάτωσης και υιοθέτηση πρακτικών ενάντια στις διακρίσεις.
2. Εγκαθίδρυση σταθερών δομών διαλόγου.
3. Διαπολιτισμική Αστυνόμευση – Αστυνομικοί σύνδεσμοι.
4. Διαμεσολάβηση
5. Προώθηση κουλτούρας ανεκτικότητας απέναντι στη διαφορετικότητα.
6. Βασική και συνεχής εκπαίδευση σε θέματα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
7. Είτε με την επιβολή, είτε με το μιμητισμό να αναπαράγονται θετικά και σύγχρονα επαγγελματικά πρότυπα εντός της Αστυνομίας.
Αν ληφθούν σοβαρά μέτρα θα μπορέσουμε να επιτύχουμε:
1. Υψηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης από τον κάθε Πολίτη.
2. Εξασφάλιση ομαλότητας του Αστυνομικού Έργου
3. Αποτελεσματικότητα της Αστυνομίας και μείωση της εγκληματικότητας.
4. Η Αστυνομία οφείλει πρώτη ως θεσμός να δώσει το μήνυμα σε όλη την κοινωνία ότι οι Ρομά αποτελούν ισότιμα μέλη της κοινωνίας με σεβασμό στα εθνοτικά τους χαρακτηριστικά και τις πολιτισμικές τους διαφορές.
Η Δράση Αστυνομικών αποστρέφεται και καταδικάζει τέτοιες ενέργειες που μας εκθέτουν στην κοινωνία και διεθνώς και δεσμεύεται στο άμεσο μέλλον να αναλάβει σοβαρές δράσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου της Αστυνομικής αυθαιρεσίας ως θεσμικό πρόβλημα σε ένα ευνομούμενο Κράτος Δικαίου.
Είναι ζήτημα Δημοκρατίας εν τέλει.